Bygga terrängbana

Hej igen! Idag tänkte jag gå igenom lite hur jag bygger mina terränghinder.
Det första jag tipsar er om är att använda referensbilder på riktiga hinder om fantasin tar slut, för exempel:
 
     
 
Det går egentligen att bygga vad som helst som hinder när det kommer till fälttävlan, så det är bara fantasin som sätter gränser!
Jag kommer göra två olika typer av tips här, jag börjar med hinder som hästarna faktiskt kan hoppa i spelet och sedan visar jag även hinder som man behöver använda poseplayer för att ta bilder med.
 
Jag kommer använda mig av en del nedladdade saker, tyvärr så är en del saker sånt som jag inte har en aning om var jag har hittat dom, förhoppningsvis har ni liknande saker som ni kan använda er av.
Det som är bra att ha för att kunna följa den här tutorialen är det här:
 
Osynligt hinder (Två varianter), den första här syns knappt alls. Bläddra ner en bit på sidan för att hitta nedladdningen:
http://equus-sims.com/forum/viewtopic.php?f=188&t=7025
Sedan finns även den här varianten där man ser två flaggor. Detta är bra att ha då det är lättare att klicka på hindret för att hästen ska kunna hoppa, även lättare att flytta i byggläget:
http://www.thesimsresource.com/artists/BlooMbLURR/downloads/details/category/sims3-objects-furnishing-pets/title/invisible-horse-jump-obstacle-build-your-own./id/1117397/
 
Sen använder jag mig mycket av det här verktyget för att kunna sätta ut saker i valfri höjd:
http://modthesims.info/d/428179
Där står också hur den fungerar :)
 
Jag börjar med att visa er ett exempel på ett enkelt stock hinder. 
Börja med att slå på fusket "moveobjects on" så att ni kan placera saker hur ni vill.
Det jag använder mig av här är sakerna på bilden nedan:
 
 
Har ni inte stockarna på bilden eller pelarna så kan ni använda er av ett staket eller valfria saker. 
Så här placerar jag det osynliga hindret tillsammans med två av de små extra plattformarna. Placeringen av plattformarna avgörs helt beroende på vad som ska placeras ovanpå dom. Ett tips är att hålla ner "alt" knappen när ni flyttar saker för att få dom mer exakt där ni vill ha dom.
Sedan höjer jag plattformarna tio cm. Avståndet under kommer inte att synas senare då jag kommer att placera ut lite växter där. Jag placerar en stock på varje plattform och flyttar tills det ser bra ut.
  (Plattformarna syns bara i byggläget, det kan vara bra att känna till)
Nästa steg är att ta de andra plattformarna och höja dom så att nästa stock hamnar ovanför de som är placerade i hindret redan. Ca 55 cm fungerar i det här fallet. När jag höjt två plattformar till 55 cm och satt varsin stock på dom så flyttar jag sedan in dom i hindret så att det ser ut så här:
Sedan placerar jag pelarna vid varsin ände av stockarna, då ser det ut som att stockarna sitter fast i något.
Nu är det här redan ett fullt fungerande hinder, men är man som mig och vill att det ska vara vackert och naturtroget så är det bra att måla marken i någon form av jordig nyans och placera ut lite växter runt hindret. Så här blev mitt resultat:
 
Nästa hinder är den typ där hästen springer ner i marken och sedan upp igen, då hästarna inte kan hoppa på det sättet så brukar jag göra som så att jag sänker marken ca en meter i spelet, målar marken så det ser ut som någon typ av sten eller lera och sedan har ett hinders avstånd innan jag höjer marken igen. Nere i det hålet placerar jag sedan ut ett stockhinder, vatten hinder eller vad jag nu känner passar.
Här har ni lite bilder på hur jag menar:
Pilarna ritade jag dit för att ni ska se sänkningen och höjningen lite bättre. Viktigt är att kanterna inte blir för branta så att hästen klarar att springa ner och upp. 
Måla sluttningarna i passande underlag, släng dit buskage och / eller stenar och det kan se ut så här:
Ju mer växter desto bättre, tycker jag iaf :) 
 
Nästa är åt motsatta hållet, uppför en slätt och upp på en plattform. Detta gör att hästen går ner i skritt innan den springer mot hindret, vilket faktiskt känns lite mer verklighetstroget ibland. Höjden på kullen är valfri, gör den åt det branta hållet så det ser lite mer dramatiskt ut. (Inte för brant dock.)
Viktigt att tänka på är att det finns tillräckligt med plats för ett hinder och ett par rutor till för att hästen ska kunna ta satts , om det blir för kort och ni ändå placerar ut det så kommer antingen hästen att springa i luften eller så kommer den inte att hoppa det överhuvudtaget.
 
 
 
Den här plattformen är 21 rutor, här kan en häst ta sig upp, hoppa och ta sig ner igen.
Detta är kanske inte det snyggaste hindret, men även här går det att dekorera så att det ser häftigt ut. Sätt ut en mur runt om och lite växter och det kan se ut så här:
 
Sedan kan man även använda sig av murar för att göra hinder, tänk på att ni måste placera ut murarna innan ni placerar ut hindret. Det går inte att korsa föremål med murar / väggar men det går att korsa murar med föremål ;)  ta det helt osynliga hindret och mät ut avståndet och bygg två murar på det här sättet:
  
De röda pilarna på första bilden visar var själva "hindret" är. Lite innan det kommer hästen att hoppa ifrån.
Ja, jag visar ingen dekorerad version här, tror ni förstår vid det här laget.
 
Sedan övergår jag till att visa lite exempel på hinder som man kan bygga för att sedan med hjälp av poseplayer kunna ta snygga bilder. Detta är alltså hinder som hästen INTE kan hoppa!
(Iaf inte på ett snyggt sätt)
 
Gör en kulle (alternativt ett nedhopp från en annan höjd) och placera ut lite vatten under. Sätt ut ett snyggt staket eller hinder ovanpå kullen och måla på lite snygg terräng. Placera gärna ut lite växter och tada!, med hjälp av poseplayer kan du nu hoppa nedför ett brant hinder! Något man också kan göra om man inte orkar använda pp är att pausa spelet när ekipaget är mitt i luften när de hoppar ett annat hinder, gå in i byggläge och dra sedan häst och ryttare till det här hindret. Placera dom på ett bra sätt och ta en bild, det kanske inte blir så snyggt men det funkar!
 
Exempel på sådant hinder där jag dragit ekipaget från ett hinder till ett annat:
 
Sedan kan man även göra ett liknande hinder som det andra jag gjorde där uppe, gör en försänkning i marken, gör den ca två-tre hästlängder lång så att det finns plats för ett galoppsprång. 
 
Placera sedan ut stockar, stenar, staket eller vad ni nu har i vardera sluttning. Gärna lite vatten också, Då kan ni få ett sådant här resultat:
 
Exempel på liknande hinder jag gjort där jag använt mig av poseplayer för att ta en bild:
 
det var nog vad jag kunde komma på just nu, kom ihåg att använda fantasin! Bara ni har det osynliga hindret så kan ni, bokstavligt talat, använda er av vad som helst för att göra roliga hinder! Här får ni lite exempel på hinder jag gjort som inspiration:
 
(gamla bilder)
        
(nyare bilder) 
 
        
 
Är det något mer ni undrar över så fråga i kommentarerna :) 
 
/ zunk3n
 


Kommentarer
Josefin

Tack för detta inlägg! :)
Jag har länge funderat på hur man gör en terrängbana.

Svar: Okej! Bra att det kunde vara till hjälp :)
Zunk3n

2013-11-23 @ 14:58:36
hanna

Kan man hoppa utan Poseplayer?

Svar: Allt beror helt på hur du bygger. Är det för brant innan hinder eller för kort avsatts så kan de inte hoppa de, det gäller att anpassa sig :)
Zunk3n

2014-03-21 @ 14:32:34


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

simshorses.blogg.se

Hästar till sims 3, ponnyer och stora hästar.

RSS 2.0