Pictorial

Fick förfrågan om en liten tutorial kring hur jag ritar tyglar.
Jag använder MS paint så det blir oftast inte så jätte snyggt när jag ritar. Äger en ritplatta och har PS men orkar sällan dra igång det bara för att rita tyglar till sims bilder haha :)
 
Hur som helst. Nu tog jag en enkel bild, från sidan sett så det är enkelt att rita och förklara.
(tryck på bilderna för större)
 
    
 Jag använder mig av kurvlinjen. (se bild ett) Beroende på bild så får man anpassa tjockleken av linjen för att det ska passa, på den här bilden passade tjocklek två. (Se bild två.)
 
      
Jag drar sedan linjen från bettringen till manken / handen beroende på bild. Sedan drar jag linjen nedåt och försöker att få det att se ut som att den hänger mot marken på ett naturligt sätt, vilket oftast är att den har den djupaste delen strax framför bogen. (Se bild tre.) På bilder där en ryttare rider med spänd tygel blir det så klart inte så mycket båge på tygeln. Om jag är någorlunda noga så brukar jag även dra en extra linje från bettringen till ca mitten på tygeln för att den ska få en tjockare del, vilket många tyglar har. Även för att tygeln ska se lite mer naturlig ut på bettet. (Se bild fyra och fem) Ibland ritar jag även dit ett slarvigt litet spänne framme på tyglen för att det ska se verkligare ut. (Se bild sex och sju.) Då använder jag färgblandaren och kopierar fägen från för exempelvis bettet för att få en bra färg på spännet. Så gör jag! Väldigt enkelt, även om resultatet inte är det bästa så duger det för mig. Hoppas att det här är användbart för er.
 
 
 
 
Så här blev det på avstånd:
 
       
 
P.s, glömde att rita motsvarande tygel på andra sidan halsen, men jag använder samma sätt för att rita den.
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

simshorses.blogg.se

Hästar till sims 3, ponnyer och stora hästar.

RSS 2.0