Tutorial- bygga en gård del 1

Idag tänkte jag börja på en tutorial kring hur man kan bygga en egen gård. Då detta är, enligt mig, ett stort område så delar jag in det i flera delar. 
 
Del 1, planering och uppbyggnad. 
Det första du bör överväga innan du lägger ner flera timmar på att bygga en gård är vad du ska ha den till.
Exempel är stuteri, tävlingsstall, träningsstall, bondgård, etc. 
Det är mycket lättare om man från början vet att man för exempelvis ska ha ett tävlings stall, så att man vet hur mycket saker man ska klämma in på sin tomt. Lättast är att alltid arbeta på en 64 x 64 tomt, då finns det gott om utrymme för allt man vill ha med.

Idag så leker vi med tanken att vi ska bygga en gård med plats för fyra hästar, en ute paddock samt två hagar i ok storlek. Vi vill ha plats för minst en spolspilta och ett litet separat boningshus. 
Jag väljer att placera ut en 64 x 64 tomt där jag känner att jag vill bo. För att placera ut en ny tomt så klickar du
 
här:  och väljer storlek på tomten här: 
 
Placera ut den där det är möjligt / där du vill ha den.
Jag kommer idag visa ett alternativ för hur man kan bygga en sådan här gård, men om ni är osäkra på hur ni vill ha just ert stall så använd google. Där finns det massvis med vackra stall man kan låta sig inspireras av.
 
Jag brukar i regel börja med att slänga upp en snabb grund för stall och hus för att få ett grepp om hur det kan komma att bli. Obs, jag använder mig mycket av fusket moveObjects on när jag bygger!
Exempel 1: 
En bra sak att känna till är att en vanlig box i spelet är 6x5 rutor stor. Så om ni ska bygga ett sådant stall som jag nu kommer att visa så är det bra att hålla sig till de måtten. Det här stallet kommer att ha box öppningen utåt. Här är väggarna till stallet resta, måtten står utskrivna på bilden:
Här har ni en bild där jag placerat ut väggar för stall, hus och ett staket för hagar (15x20 rutor/varje) och paddock (24 x 36 rutor). 
Nu kan man redan ana hur det kommer att se ut i slutändan. Nästa steg är för mig att bygga vidare på stallet och få in de moment jag behöver, så som sadelkammare, foderkammare och spolspilta. 
Jag börjar med att resa upp de övre väggarna så som jag vill ha de (ska ha höloft på ovanvåningen), placera ut boxarna och på vänster kant på stallet lägga till ett utrymme (3x5 rutor) där spolspiltan ska vara, då ser det sedan ut så här:
 
(Hur man gör med tak och sådana detaljer går jag inte igenom, är det något ni undrar över där så har ni en bra guide här: http://www.carls-sims-3-guide.com/buildedit/houses/roofs/)
Sedan för att boxarna ska kika fram (och fungera normalt i spelet) så slår jag bort tre rutor med vägg framför varje box dörr, samt tar bort främre väggen för det som ska bli spolspilta.
(Obs, märkte senare att jag slog ut fel väggar vid en box, se bild lite längre ner så har jag rättat till det)
På med dörrar, fönster och väggfärg och det kan se ut så här:
I mellandelen mellan boxarna skulle jag placera sadelkammare, med trapp upp där hö och foder förvaras.
 
 
 
Nu snabbt och hastigt blev jag tvungen att gå, så det blir inte mer än så här idag. Men det är en början :) Lämna gärna åsikter och synpunkter i kommentarerna :)
 
 
 
 


Kommentarer
Inger Wouters

Hej! Jag undrar det här med poser och så, hur använder man dom? Och är den enda anledningen som man använder dom för att ta bilder? Aldrig riktigt förstått mig på det haha :)

Svar: Hej! Jo precis, poser är enbart för att man ska kunna ta bilder. Eftersom att man inte kan köra, rida dressyr, etc, så har poseplayer skapats för att man ska kunna ta bra bilder. Finns ju poseplayer till mycket annat också så klart :) Du installerar den och sedan laddar du hem de poser du har behov av helt enkelt, väljer den sim/ häst / husdjur som du ska posa och den pose du vill.
Hoppas att det gav lite mer klarhet för dig :)
Zunk3n

2014-05-13 @ 16:58:21
Liv

Hej!jag fattar inte hur du får en så där stor tömt?(alltså vara msn ska trycka)
Snälla kan jag få ett svar så fort som möjligt?!
Ha en bra dag//liv

Svar: Högst upp i inlägget har jag visat var du ska trycka för att få en stor tomt. Gå in på ändra stad, där finner du det jag visar i inlägget.
Zunk3n

2014-05-15 @ 16:10:51
Ellen

Jag älskar din blogg så massa fina grejor att ladda ner och du beskriver så man förstår! Tack för att du finns! :D

Svar: Åh tack för de fina orden :)
Zunk3n

2014-05-16 @ 08:42:16
URL: http://sofiagoldwoodstarstable.blog.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

simshorses.blogg.se

Hästar till sims 3, ponnyer och stora hästar.

RSS 2.0